Follow us

Digital_NUH

Przestańmy robić eventy online, zacznijmy tworzyć wirtualne show CZ.2

PROJEKTOWANIE DOŚWIADCZEŃ

„Ludzie nie muszą przyjść na Twój event, a jeżeli przyjdą to nie dlatego, że kochają siedzieć przed monitorem. Przyjdą, bo chcą doświadczać. Więc im to zapewnij” – tymi słowami Kenny Lauer (Lifekind) podsumował swoje wystąpienie podczas Virtual Event Tech Day 2020. Jak to zrobić? Doświadczenia trzeba zaprojektować. Na szczęście organizatorzy mogą posiłkować się wiedzą tych, którzy od dziesiątek lat dostarczają widzom pełnych emocji i angażujących doświadczeń. Warto wzorować się na produkcjach telewizyjnych, sztukach teatralnych, serialach, filmach – przestać robić eventy online, a zacząć tworzyć wirtualne show. W tym przypadku przyda się już technika, scena, ekran diodowy, bogate oświetlenie, odpowiednia ilość kamer, doświadczeni realizatorzy, reżyser, kierownik planu. To organizatorzy są oczami widzów w odróżnieniu od eventu tradycyjnego – zarządzają jego odbiorem i decydują, na którą część spektaklu patrzy. To, co pokazują musi być ciekawe i dynamiczne. W warstwie wizualnej można budować obraz różnymi kadrami, przenosić aktorów w inne środowisko poprzez zmianę animacji na ekranie, zaprosić widza do dodatkowego studia lub zupełnie innego świata wyświetlając film. Nie wolno zapominać o potencjale warstwy fonicznej. Tu działać można poprzez głos, muzykę, dźwięki natury czy po prostu ciszę. Technologia jest wsparciem, ale to od wiedzy, intuicji i kreatywności organizatora zależy sukces.

FUNDAMENTEM JEST SCENARIUSZ

Do projektowania doświadczeń w filmie, show telewizyjnym czy innym rodzaju sztuki audiowizualnej służy scenariusz. To on zespala wszystkie warstwy z merytoryką. Event jest jak opowieść. Historia, w której uczestniczą jacyś bohaterowie, w których życiu coś się wydarza… Zadaniem producenta jest to „coś” skonkretyzować i ubrać w barwny przekaz wplatając wartości, które chce przekazać klient (właściwości nowego produktu, strategię marketingową, podsumowania, dalsze plany działania etc.). Pomóc mogą w tym eksperci. – To, czym tak bardzo zachwycamy się w telewizyjnych show i co sprawia, że spędzamy długie godziny śledząc kolejny sezon serialu, jest szczegółowo zaplanowane i napisane. Może to więc czas, aby branża eventowa zaczęła korzystać z doświadczeń i wiedzy scenarzystów filmowych i telewizyjnych? Oni doskonale wiedzą jak podkręcić napięcie, kiedy wprowadzić bohaterów, jak poprowadzić linie narracyjne, a w dodatku są przyzwyczajeni do najdziwniejszych wymogów produkcyjnych i są w stanie szybko dostarczyć nawet bardzo skomplikowany scenariusz. „Do tej pory komicy występowali na eventach tylko w roli artysty na scenie, a warto ich zaangażować do pracy po drugiej stronie, przy pisaniu scenariusza, przemówień, dialogów czy żartów. Niedawno powstała Gildia Scenarzystów Polskich, która z pewnością pomoże znaleźć odpowiedniego scenarzystę” – doradza scenarzystka Joanna Pawluśkiewicz (HBO, TVN, Netflix, improwizatorka w Resorcie Komedii).

NAWIĄZAĆ RELACJE

Różnica między wydarzeniem wirtualnym a produkcją telewizyjną polega na tym, że w pierwszym przypadku często dokładnie wiadomo do kogo jest kierowana transmisja, z odbiorcą zostaje nawiązana łączność w czasie rzeczywistym. Po drugiej stronie jest człowiek, który ogląda efekty naszej pracy. Wynagrodźmy go za to, sprawmy, że będzie częścią show. Kenny Lauer zdradza prosty i skuteczny trik jak to zrobić – mówmy do swoich widzów po imieniu (imiona uczestników widoczne są w oknach kamer lub na czacie). Ważne również, aby dać odbiorcom możliwość wzięcia udziału w wydarzeniu poprzez za- danie pytania czy głosowanie. Idąc krok dalej – niech zdecydują jak będzie wyglądał wprowadzany właśnie produkt lub jak będzie brzmiało hasło kampanii. W ten sposób nie tylko zdobędziemy uważnego widza, ale stworzymy wspólną przestrzeń do dalszej komunikacji i działań. Trwałe relacje budują się dzięki doświadczaniu tych samych przeżyć. A o to przecież chodzi w świecie eventów.

Artykuł ukazał się w magazynie ThinkMice / Listopad 2020

Written by: Maria Małaczek – Creative Manager / NuHorizons

 

Nu Horizons has operated in the MICE industry since 2006. During this time, we have organised more than 3000 events. In the new reality we have created DIGITAL_NUH dedicated solely for online events.

English